perjantai 8. huhtikuuta 2011

WTF???

Muistan selvästi kuinka jo viime kesänä päätin, että tänä vuonna en laita paljon hyötykasveja. Muistan selvästi kuinka kylväessä mietin raakkasin valikoimaa oikein reilulla kädellä pienemmäksi ja pistin vaan muutamaa lajia. Siemeniä viskoin multaan surutta, kun osan vie aina joku katastrofi X ja lopuista täytyy sitten aina valita se vahvin. Mikähän järki siinäkin on? Jos kylväisi vaan yhden siemenen, niin sitten se olisi vahvin, eikös? Muistan vielä senkin ihan selvästi, että päätin ettei minulla ole ongelmaa heittää pois ylimääräisiä. Chilejä/paprikaa/tomaattia laitoin vain muutamaa.

Siemenet iti ja minä koulin. Viime vuosien kokemuksen perusteella muistin, että paprikoista ja chileistä en yhdestä taimesta kovin kummoista satoa saa ja pieniksikin ne ovat jääneet. Pistin siis purkkiin 2 tainta kutakin. Jätin loput kylvökennoon vielä varmuuden vuoksi odottamaan. Tomaateista otin vahvimmat (niinkuin kaikissa ohjeissa aina sanotaan), pistin ne yksittäin ruukkuihin ja olin tyytyväinen. Jätin loput vielä kylvökennoon, jos vaikka jotain sattuisi niille "valituille".




Ja sitten sain purkit aseteltua sen dynovuoan päälle ja hämmästyin: miksi minulla on 9 tomaatintainta (oikeasti 8, kuvan alavasenkulma osoittautui myöhemmin joksikin chili/paprikaksi)? Siis 6 piti olla.


Ja sitten minä havahduin pohtimaan notta niin miksikäs minulla on kuusi plaatua ylipäätään? Enkös minä sopinut, että maksimissaan yksi laatikko tulee tomaattia, siis korkeintaan neljä tainta? Ja se yksi ulkonapärjäävä. Mutta se on vasta 5.


Noh, nyt näyttää siltä, että koulitut lähtevät erinomaiseen kasvun alkuun (paitsi se yksi chili josta imuroin latvan poikki), joten voin vipata ne kylvölaatikoissa olevat taimet pois. Voinhan?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti