lauantai 5. helmikuuta 2011

olohuoneesta keittiö, osa III

I
Päädyin maalaamaan tulevan keittiön lattian. Valitsin vesiliukoisen maalin kun minä en tykkää tärpätin kanssa lotrata. Ja se haiseekin pahalta, olisi ollut ikävä mennä siinä hajussa eilen nukkumaan. Päätökseen oli kaksi syytä:
1. jostain kumman syystä minä vaan haluan maalatun puulattian ja
2. maali on tässä vaiheessa halvin ja nopein vaihtoehto. Tämäkin on TSIOB-projekti...

Vietin perjantai-iltaani raaputellen lattiasta kipsiä pois ja pistin isännän liimaamaan yhden irronneen säleen lattiasta. Säleen alta paljastui, että kyseessä onkin pontattu lauta. Minä kun katselin niitä laudanrakoja ja suunnittelin vaikka minkämoista katastrofinvälttömattoa tiskialtaan eteen, ettei laudanraoista valuisi vettä lautojen väliin ja aiheuttaisi kosteusvauriota. Mutta hah, tilannehan onkin ihan toinen pontatulla lattialla. Ei kun maalia väliin vaan sitten :)

Aika se kuluu kuin siivillä kun on tekemistä, lattia tuli perjantain aikana siivotuksi ylimääräisestä kipsistä ja ensimmäisen kierroksen ehdin maaliakin siihen sutaista.

Minä olen ollut käsittääkseni aika pihi maalinlevittäjä ja kaupassa maalia hakiessani olin sitä mieltä, että kyllä yhteen lattiaan yksi 3 litran purkki riittää. Kolmannella rissanvedolla kävi selväksi, että on siinä ja siinä, että se yksi 3 litran purkki riittää edes yhteen kerrokseen. Puoli kymmenen pintaan illalla minulla oli valmiiksi ohennettua maalia noin 1,5 desilitraa jäljellä ja lattia oli kukertavan kirjava kun ensimmäinen ohut kerros ei riittänyt muuhun kuin loiventamaan värieroa puun, kipsin ja liiman välillä.


Pitänee huomauttaa, että lattiaan muuten sai jäädä kaikki epätasaisuudet, en edes yrittänyt sitä tasoitella millään tavalla. Minun tavoitteenani ei ole tehdä uutta, eikä vanhasta uuden näköistä. Tarkoituksena on ihan vaan saada silmälle parempaa katseltavaa. Lattiasta olisin halunnut kiiltävämmän, jotta se heijastaisi paremmin valoa. Arvaan kyllä, että jahka kaapit tulevat, niin mieleni muuttuu. Ja jollei muutu, niin maalia saa kaupasta lisää.

Tämmöistä tällä kertaa, pakko laittaa välitietona, muuten tulee niin mahdottoman pitkiä tekstejä :D

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti